Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2011. December 07. 13:21, szerda | Belföld
Forrás: mno.hu/MTI

Ultravörös galaxisok fura „faját” fedezték fel

Az univerzum peremén, majd tizenhárommilliárd fényévnyire a Földtől ultravörös galaxisok ismeretlen fura „faját" fedezték fel a Spitzer űrteleszkóp segítségével.

A felfedezésről az Astrophysical Journal online kiadásában jelent meg tanulmány. A távoli csillagvárosok por- és gázfelhőkbe burkolóznak, amelyeken még a Hubble űrteleszkóp „mindent látó szeme” sem volt képes áthatolni.

A NASA Spitzer infravörös csillagászati műholdja kapta most lencsevégre a fura galaxisokat, ráadásul egyszerre négyet. S míg az asztronómusok le tudják írni az új csillagvárosok jellemzőit, nem tudnak magyarázatot adni, hogy miért ilyen „pirospozsgásak” – olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

„A galaxisok több okból is vörös színben pompázhatnak: lehetnek nagyon porosak, vagy sok igen öreg, vörös csillagot tartalmazhatnak. Előfordulhat, hogy nagyon távol vannak a Földtől, ebben az esetben az univerzum tágulása miatt az elektromágneses hullámok hullámhossza megnövekszik a kibocsátott hullámhosszhoz viszonyítva. Ezáltal a távoli galaxisok színképe a vörös felé tolódik el, ezt hívják vöröseltolódásnak. Mindhárom tényező alkalmazható az új galaxisok esetében” – magyarázta Jiasheng Huang, a Harvard-Smithsonian asztrofizikai központ (CfA) kutatója, a tanulmány vezető szerzője. Mind a négy galaxis egymás közelében helyezkedik el, és a jelek szerint fizikailag összeköttetésben állnak egymással. „A nagy távolság miatt olyanoknak látjuk őket, mint amilyenek egymilliárd évvel az ősrobbanás után voltak, amikor az első csillagvárosok kialakultak” – emelte ki az asztrofizikus.

Giovanni Fazio, a CfA kutatója, a tanulmány társszerzője azt emelte ki, hogy a Hubble űrteleszkóp megmutatta az első protogalaxisokat (előgalaxisokat). „Ezek a csillagvárosok lehetnek a hiányzó láncszemek a galaxisok evolúciójában” – vélekedett Giovanni Fazio.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;

2024. Május 05. 06:00, vasárnap | Belföld