Városlista
2025. február 15, szombat - Kolos

Hírek

2012. Július 18. 05:00, szerda | Életmód
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Magyarországon a legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index

Magyarországon a legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index

Magyarországon idei, második negyedévi mutatója 30 pont, és közvetlenül előttünk áll Portugália 40, Olaszország 41, Görögország 43 és Horvátország 45 ponttal. A globális átlag 91 pont. A többi között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat májusi felmérése.

A magyar mutató most 2 ponttal alacsonyabb, mint az idei első negyedévben mért 32-es index. Tavaly a második negyedévben a magyar mutató 43, a tavalyelőtti hasonló időszakban 65 pontot ért el.

Európában az idei második negyedév fogyasztói bizalmi indexének átlaga 73 pont, a földrészünkön vizsgált huszonhét ország mutatói alapján.

Ahol a mutató 100 pontnál kevesebb, ott a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg 100 pont felett optimizmusukat tükrözi a közeljövő gazdasági kilátásairól. Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják.

Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál: legutóbb a megkérdezett magyarok 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 87 százalék mondott. További 2 százalék nem tudta eldönteni. (Egy évvel korábban a megkérdezettek 15 százaléka adott kedvező, és 81 kedvezőtlen választ).

Hazánkban a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé jónak, szintén az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók közül 3 százalék tartja. „Nem olyan jó” vagy „rossz” 96 százalék szerint. További 1 százalék nem tudja megítélni. (Egy évvel korábban pozitív választ 6, negatívat 90 százalék adott erre a kérdésre).

„Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 4 százalék válaszolt úgy, hogy alkalmas a jelenlegi időszak vásárlásra, míg 95 százalék kedvezőtlennek látja. További 1 százalék nem tudta eldönteni. (Egy évvel korábban 12, illetve 87 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen).

A globális fogyasztói bizalmi index idén a második negyedévben 3 ponttal csökkent, 91 pontra, az előző negyedévhez viszonyítva.

- A fogyasztók láthatóan világszerte továbbra is óvatosan mérlegelik, mire adják ki a pénzüket – állapítja meg a felmérés eredményeivel kapcsolatban Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. – A fogyasztók bizalma a második negyedévben olyan globális hatású események hatására torpant meg, mint az, hogy az Eurózóna válsága mélyült, és vele egyidőben Kína, valamint India gazdasági növekedésének üteme csökkent, ami befolyásolta a pénzügyi piacokat, és hatott a fogyasztók érzékenységére is. Újra megjelent a globális piacokon a bizonytalanság, és a fogyasztók úgy reagáltak rá, hogy visszafogták költési és fogyasztási szándékaikat.

Május 4-21. között bonyolították le az online felmérést, amelynek eredményeként a fogyasztói bizalom nőtt 23 országban, míg 26-ban csökkent, további 7-ben pedig változatlan maradt, az előző, első negyedévi mutatókhoz képest.

Figyelemre méltóan változott az élcsoport: Ugyanis a világ legoptimistább piacának a Nielsen online kutatásának kilenc egymást követő negyedéve során India bizonyult, de most Indonézia 120 pontos mutatójával megelőzte India 119 pontos indexét. Mögöttük a sorrend: Fülöp-szigetek (116), Szaúd-Arábia (115), Malajzia (111), Egyesült Arab Emirátusok (108), Brazília (106), Kína (105), Hongkong és Thaiföld (104-104).

Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért két ország világviszonylatban a tizennegyedik és tizenötödik helyet foglalja el: Dánia és Norvégia 95-95 ponttal vezeti földrészünk rangsorát. Őket követi Svájc (94), Ausztria (92) és Németország (88).

Ami Közép- és Kelet-Európát illeti: a legnagyobb fogyasztói bizalmat Csehországban, Észtországban, Litvániában (71-71), Lettországban (70), Lengyelországban (69), Ukrajnában (65) és Romániában (62) mérte a Nielsen.

A fogyasztói bizalom világszerte legnagyobb arányban erősödött egyik negyedévről a másikra Franciaországban (+11 pont), Belgiumban (+9), Finnországban és Svájcban (egyaránt +7), Ausztriában, Egyiptomban, Görögországban (mindegyikben +6), továbbá Lengyelországban (+5).

Ezek érdekelhetnek még

2025. Február 15. 08:22, szombat | Életmód

Feldman Zsolt: a mostani fejlesztések évtizedekre meghatározhatják a borászat jövőjét

A magyar borászat jövőjét évtizedekre meghatározhatják a mostani fejlesztések, a termelőknek igazodniuk kell a piacot hosszú távon formáló változásokhoz

2025. Február 14. 07:36, péntek | Életmód

Krausz Ferenc kapta a Semmelweis Egyetem nemzetközi díját

Krausz Ferenc Nobel-díjas fizikus vehette át a Semmelweis Budapest Award elnevezésű nemzetközi elismerést csütörtökön Budapesten. Az intézmény díját 2009 óta ítélik oda minden évben.

2025. Február 13. 07:10, csütörtök | Életmód

A lakótelepi lakások átlagos négyzetméterára a fővárosban átlépte az egymillió forintot

A lakótelepi lakások országos átlagos négyzetméterára jelenleg 805 628 forint, míg a fővárosi paneleknél - néhány lakótelep kivételével - ez az érték átlépte az egymillió forintot

2025. Február 12. 07:49, szerda | Életmód

Megújul idén a gyulai vár

Megújul idén a gyulai vár, a kiállítóhelyet működtető cég szakemberei több lépcsőben terveznek átalakításokat az egykori erődítményben. Az elképzelések között szerepel a várkiállítás frissítése is