Hírek
2012. Július 18. 05:00, szerda |
Életmód
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Magyarországon a legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index
Magyarországon idei, második negyedévi mutatója 30 pont, és közvetlenül előttünk áll Portugália 40, Olaszország 41, Görögország 43 és Horvátország 45 ponttal. A globális átlag 91 pont. A többi között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat májusi felmérése.
A magyar mutató most 2 ponttal alacsonyabb, mint az idei első negyedévben mért 32-es index. Tavaly a második negyedévben a magyar mutató 43, a tavalyelőtti hasonló időszakban 65 pontot ért el.
Európában az idei második negyedév fogyasztói bizalmi indexének átlaga 73 pont, a földrészünkön vizsgált huszonhét ország mutatói alapján.
Ahol a mutató 100 pontnál kevesebb, ott a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg 100 pont felett optimizmusukat tükrözi a közeljövő gazdasági kilátásairól. Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják.
Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál: legutóbb a megkérdezett magyarok 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 87 százalék mondott. További 2 százalék nem tudta eldönteni. (Egy évvel korábban a megkérdezettek 15 százaléka adott kedvező, és 81 kedvezőtlen választ).
Hazánkban a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé jónak, szintén az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók közül 3 százalék tartja. „Nem olyan jó” vagy „rossz” 96 százalék szerint. További 1 százalék nem tudja megítélni. (Egy évvel korábban pozitív választ 6, negatívat 90 százalék adott erre a kérdésre).
„Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 4 százalék válaszolt úgy, hogy alkalmas a jelenlegi időszak vásárlásra, míg 95 százalék kedvezőtlennek látja. További 1 százalék nem tudta eldönteni. (Egy évvel korábban 12, illetve 87 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen).
A globális fogyasztói bizalmi index idén a második negyedévben 3 ponttal csökkent, 91 pontra, az előző negyedévhez viszonyítva.
- A fogyasztók láthatóan világszerte továbbra is óvatosan mérlegelik, mire adják ki a pénzüket – állapítja meg a felmérés eredményeivel kapcsolatban Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. – A fogyasztók bizalma a második negyedévben olyan globális hatású események hatására torpant meg, mint az, hogy az Eurózóna válsága mélyült, és vele egyidőben Kína, valamint India gazdasági növekedésének üteme csökkent, ami befolyásolta a pénzügyi piacokat, és hatott a fogyasztók érzékenységére is. Újra megjelent a globális piacokon a bizonytalanság, és a fogyasztók úgy reagáltak rá, hogy visszafogták költési és fogyasztási szándékaikat.
Május 4-21. között bonyolították le az online felmérést, amelynek eredményeként a fogyasztói bizalom nőtt 23 országban, míg 26-ban csökkent, további 7-ben pedig változatlan maradt, az előző, első negyedévi mutatókhoz képest.
Figyelemre méltóan változott az élcsoport: Ugyanis a világ legoptimistább piacának a Nielsen online kutatásának kilenc egymást követő negyedéve során India bizonyult, de most Indonézia 120 pontos mutatójával megelőzte India 119 pontos indexét. Mögöttük a sorrend: Fülöp-szigetek (116), Szaúd-Arábia (115), Malajzia (111), Egyesült Arab Emirátusok (108), Brazília (106), Kína (105), Hongkong és Thaiföld (104-104).
Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért két ország világviszonylatban a tizennegyedik és tizenötödik helyet foglalja el: Dánia és Norvégia 95-95 ponttal vezeti földrészünk rangsorát. Őket követi Svájc (94), Ausztria (92) és Németország (88).
Ami Közép- és Kelet-Európát illeti: a legnagyobb fogyasztói bizalmat Csehországban, Észtországban, Litvániában (71-71), Lettországban (70), Lengyelországban (69), Ukrajnában (65) és Romániában (62) mérte a Nielsen.
A fogyasztói bizalom világszerte legnagyobb arányban erősödött egyik negyedévről a másikra Franciaországban (+11 pont), Belgiumban (+9), Finnországban és Svájcban (egyaránt +7), Ausztriában, Egyiptomban, Görögországban (mindegyikben +6), továbbá Lengyelországban (+5).
Ezek érdekelhetnek még
2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Életmód
Meteorológia: ez volt a legmelegebb nyár a mérések kezdete óta Magyarországon
Az idei nyár volt a legmelegebb a mérések kezdete, 1901 óta, az évszak középhőmérséklete országos átlagban 2,7 Celsius-fokkal haladta meg az 1991-2020 közötti évek átlagát - közölte a HungaroMet Zrt.
2024. Szeptember 12. 06:00, csütörtök | Életmód
A 60 éves Illés együttes előtt tisztelgő koncert lesz a Sportarénában
A hatvan éve alakult legendás Illés együttes előtt tisztelgő koncertet rendeznek 2025. január 11-én a Papp László Budapest Sportarénában kilenc mai népszerű zenekar részvételével.