Városlista
2022. augusztus 9, kedd - Emőd

Hírek

2022. Április 21. 16:05, csütörtök | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A prosztatarákhoz köthető baktériumokat azonosítottak

A prosztatarák agresszív formájához köthető baktériumokat fedeztek fel angol kutatók, akik azt remélik, eredményeik forradalmasíthatják a betegség legsúlyosabb változatának megelőzését és gyógyítását.

A Kelet-angliai Egyetem kutatói több mint 600, egészséges és prosztatarákos férfi vizelet- és prosztataszövet-mintájának bonyolult genetikai elemzését végezték el. Találtak öt baktériumfajt, amely a betegség gyors terjedéséhez köthető - írta a European Urology Oncology című szaklapban megjelent tanulmány alapján a The Guardian online kiadása.

Azt nem bizonyították, hogy ezek a baktériumok idézik elő vagy súlyosbítják a betegséget, de ha a folyamatban lévő kutatások tisztázzák a szerepüket, a tudósok olyan teszteket fejleszthetnek ki, amellyel azonosíthatók azok a férfiak, akiknél a legnagyobb a kór kockázata, valamint olyan antibiotikumokat kereshetnek, amelyekkel megelőzhetik az évente életek ezreit követelő prosztatarákot.

A tanulmány szerint akiknek a vizeletében, a prosztata- vagy daganatmintájában az öt - közülük három frissen felfedezett - baktériumból egy vagy több megtalálható volt, azoknál a korai szakaszban lévő betegség 2,6 százalékkal nagyobb valószínűséggel haladt előre, mint azoknál, akiknél nem találták meg a baktériumokat.

Colin Cooper, a Kelet-Angliai Egyetem rákgenetika-professzora, a kutatás vezetője szerint lehetséges, hogy a baktériumoknak nincs közük a betegséghez, előfordulhat például, hogy az agresszív prosztatarákban szenvedő férfiak immunrendszere gyengébb, ami lehetővé teszi, hogy bizonyos baktériumok elszaporodjanak.

A kutatók azonban erősen gyanítják, hogy a mikrobák szerepet játszanak a betegségben, ugyanúgy, ahogy a Helicobacter pylori baktérium fertőzése növeli a gyomorrák kockázatát.

"Ha biztosan tudnánk, hogy ezek a baktériumok okozzák a prosztatarákot, kereshetnénk antibiotikumot, amelyik megöli őket és reményeink szerint megakadályozná a betegség terjedését, ám ez nem ilyen egyszerű. Sok a bonyodalom: az antibiotikumok nem könnyen hatolnak a prosztatába, és olyat kell választani, amelyik csak ezekkel a bizonyos baktériumokkal végez" - magyarázta Cooper.

Noha a prosztatarák a férfiaknál előforduló daganatok közül a leggyakoribb, sok esetben nem végzetes. Agresszív formája évente mintegy 12 ezer férfi halálát okozza az Egyesült Királyságban.

Ezek érdekelhetnek még

2022. Augusztus 08. 14:04, hétfő | Életmód

Új agykérgi érési folyamatot fedeztek fel az ELKH kutatói

Az alvási orsók, vagyis az alvás során észlelhető rövid, gyors ritmusú agyműködési szakaszok vándorlásának nyomon követésével egy új agykérgi érési folyamatot fedeztek fel az ELTE kutatói,

2022. Augusztus 05. 09:09, péntek | Életmód

Egyre gyakrabban várható egyszerre hőség és szárazság

A klímaváltozás hatására egyre gyakrabban várható egyszerre hőség és szárazság, ha nem mérsékeljük a globális kibocsátásokat.

2022. Augusztus 05. 07:00, péntek | Életmód

Nyáron kevesebbet tévéznek az emberek, a legnépszerűbbek a sorozatok és a filmek

Nyáron kevesebbet, napi 1-3 órát tévéznek az emberek, a legnépszerűbb műsortípusok a sorozatok és filmek, ezeket követik a természetfilmek és a dokumentumfilmek a Direct One elemzése szerint.

2022. Augusztus 04. 16:14, csütörtök | Életmód

Először alkottak tudósok szintetikus embriót

Először alkottak egérőssejtekből szintetikus embriót tudósok.